Kulat Panau


Kulat pada panau ini akan kelihatan dalam bentuk ‘hyphae’ dan ‘spora’ iaitu seakan-akan spageti serta bebola daging.

Ramai beranggapan panau ini mudah merebak atau berjangkit terutama apabila dua individu duduk berhampiran.

Sebenarnya panau tidak berjangkit. Kebanyakan golongan dewasa mempunyai kulat ini pada badan mereka tanpa mendatangkan sebarang masalah.

Panau juga tidak berlaku secara kerap selepas bersukan tetapi ia cenderung berlaku di kawasan tropika dengan kes insiden sehingga 40 peratus.

Bagi merawat panau, ada dua kaedah yang boleh digunakan iaitu menerusi sapuan ubat atau pengambilan pil juga dikenali sebagai sistemik.

Sapuan ubat pada keadaan yang mengalami panau disifatkan lebih selamat dan dibahagikan kepada dua - jenis ubat yang tidak spesifik terhadap kulat dan antikulat.

Rawatan sistemik antikulat pula hanya diberikan kepada pesakit yang mempunyai panau teruk, panau berulang atau panau yang gagal dirawat dengan ubat sapu.

Rawatan sistemik hanya boleh diberi oleh doktor atau pakar kulit disebabkan risiko kesan sampingan ubat dan tindak balas dengan ubatan lain.

Secara keseluruhannya panau boleh sembuh dengan dua rawatan itu. Ada pesakit yang mempunyai tompokan pucat mengambil masa lama sebelum warna kulit kembali sedia kala.

Keadaan itu tidak bermakna rawatan yang diambil gagal. Kulat menghasilkan bahan kimia bertoksik dan menghalang fungsi sel pigmen ketika jangkitan aktif, justeru ia mengambil masa untuk pulih.

A post shared by Nadi Herbs (@nadiherbs) on